Zbiór fotografii prezentowanych w tym albumie przenosi nas do początków fotografii tatrzańskiej i jednocześnie do początków fotografii na papierze. (…) Walery Rzewuski przyjeżdża w Tatry w 1859 roku i pierwszy je fotografuje, jeszcze jako początkujący miłośnik sztuki fotograficznej. Rok później, latem 1860 znany warszawski fotograf Marcin Olszyński towarzyszył z kamerą swoim przyjaciołom malarzom, Gersonowi, Schouppé'mu i Ceglińskiemu, w wyprawie do Doliny Kościeliskiej.
Fotografia tatrzańska liczy sobie już blisko 150 lat. Najstarsze fotografie, wykonane w archaicznych już dzisiaj technikach przedstawiają góry i Zakopane. Bardzo szybko Tatry stały się przedmiotem fascynacji licznych fotografów artystów i amatorów, a efektem tego są wspaniałe przykłady zdjęć gór, mieszkających w nich ludzi i zakopiańskiej architektury. Zdjęcia te, dotąd niepublikowane, złożyły się na album „Tatry Fotografie Tatr i Zakopanego 1859-1914”, ukazujący zapisany na kliszy obraz gór sprzed wielu lat.
Poszczególne rozdziały zawierają najstarsze ujęcia Tatr, panoramy górskie, widoki Zakopanego, wówczas stacji klimatycznej, portrety górali, w tym słynnych osobowości jak Sabały czy Klemensa Bachledy, pierwsze wysokogórskie wyprawy, początki narciarstwa, wreszcie styl zakopiański i artystyczne, niepowtarzalne zdjęcia wykonane przez Witkacego. Uzupełnieniem zdjęć są cytaty związane z Tatrami i Zakopanem.
Wprowadzeniem do tego niezwykłego zbioru są trzy teksty – słowo wstępne Teresy Jabłońskiej, która pełni funkcję dyrektora Muzeum Tatrzańskiego, tekst „Czas znieruchomiały” Anny Liscar i Stefana Okołowicza, prezentujący najstarsze dzieje fotografii tatrzańskiej oraz artykuł profesora Kolbuszewskiego o roli Tatr w polskiej literaturze i kulturze.
Album powstał w polsko-angielskiej wersji językowej, posiada twardą oprawę i obwolutę.
W sumie w albumie znalazły się 342 zdjęcia, które pochodzą ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem, ze zbiorów Zofii Radwańskiej-Paryskiej i Witolda H. Paryskiego, z Centralnej Biblioteki Górskiej PTTK w Krakowie oraz z Musée Niépce w Chalon sur Saône oraz ze zbiorów prywatnych.
|